Werkgeluk zal de komende jaren de nieuwe standaard worden binnen organisaties. Het voorkomen van werkstress en het stimuleren van werkplezier en betrokkenheid is niet alleen gezond voor werknemers, maar is volgens onderzoek ook essentieel voor succesvolle organisaties. Zo kan een hoge betrokkenheid onder medewerkers resulteren in een stijging van 45% in productiviteit en een daling van 59% in het personeelsverloop. Eén van de belangrijkste voorwaarden voor het creëren van gelukkige en presterende medewerkers, is continu inzicht in het werkgeluk in teams en hoe de werkomgeving daar invloed op uitoefent.
15 Seconden survey
Om organisaties te helpen met het realiseren van gelukkige medewerkers heeft 2DAYSMOOD, een HR Tech startup uit Utrecht, een realtime meetmethode ontwikkeld. Met een aantrekkelijke, anonieme 15 seconden survey en een slim analyseplatform creëren organisaties een continue interne feedbackloop. Voor het management, HR én de medewerker zelf biedt de wetenschappelijk onderbouwde enquêtesoftware concrete handvatten om de werksfeer te verbeteren.
Inmiddels helpt 2DAYSMOOD diverse bedrijven, klein en groot, met het ontwikkelen van een positiever werkklimaat. Zo werd spoornetbeheerder ProRail begin dit jaar klant met bijna 4500 medewerkers. Daarnaast werkt het team samen met software leveranciers, gemeenten, en instellingen in het onderwijs en de zorg. Deze laatste twee sectoren kampen momenteel met grote HR uitdagingen. Denk aan personeelstekorten, een hoog verloop en hoge werkdruk.
Investeren in mensen
Aan het begin van de zomer is bekend geworden dat 2DAYSMOOD een nieuwe investering heeft opgehaald van 360.000 euro. Volgens oprichters Martin Meulenkamp en Jan Pronk heeft hun bedrijf de groei simpelweg te danken aan de kracht van de meetmethode. “Het meten gebeurt snel, continu en op een leuke manier. Je haalt daarmee feedback naar boven die betrouwbaar en relevant is. Managers die ons online analyseplatform gebruiken, zien met name de slim aangeboden data als een enorm voordeel. Met cijfers op zak kun je ‘softe onderwerpen’ zoals werkgeluk of werkstress, toch meer daadkracht geven. Naar je medewerkers toe, of naar het management om middelen vrij te maken.” aldus CEO Martin Meulenkamp.
Toch is een goed product ontwikkelen vaak niet voldoende. Jan Pronk vult aan: “We hebben ingezet op een complementair team met verschillende expertises en leeftijden. Iedereen werkt vanuit passie en verantwoordelijkheid. Dat geeft nét die extra energie en positieve vibe in ons eigen kantoor en richting (potentiële) klanten.” De investering wordt dan ook gestoken in nieuwe talenten. “Met name in mensen die gaan helpen het product verder te ontwikkelen en mensen die onze klanten nog meer gaan ondersteunen,” vertelt Meulenkamp. “We helpen klanten om alle data die ze over de eigen organisatiecultuur binnenkrijgen, te vertalen naar acties. Bij zo’n data-gedreven aanpak is het namelijk essentieel om op de juiste momenten het gesprek face-to-face aan te gaan.”
Toekomstplannen
De komende tijd hoopt 2DAYSMOOD ook internationaal verder te groeien door de samenwerking met Amerikaanse en Australische partners uit te breiden. De eerstvolgende productvernieuwing die daarbij zal helpen is de koppeling tussen employee happiness en de KPI’s van een bedrijf. In het analyseplatform van 2DAYSMOOD kunnen organisaties de data over ontevredenheid, stress en betrokkenheid direct gaan koppelen aan hun eigen Key Performance Indicators. Denk aan
cijfers over het verloop en het ziekteverzuim. Diverse wetenschappelijke onderzoeken bewezen ook al dat er een positieve relatie bestaat tussen deze onderwerpen. Met de KPI koppeling kunnen directies ontdekken welke forse kosten ze kunnen besparen als ze investeren in het welzijn van hun medewerkers. Welke directeur wil nou niet zo’n win-win situatie op de werkvloer?
ANDERE POSTS
Hieronder vind je meer posts/nieuws uit de Dotslash Community
Joran Hofman (34) startte ‘uit pure frustratie’ platform waar SaaS-bedrijven elkaar aan klanten kunnen helpen
Lees hier het verhaal achter de creatie van Reditus.
“Van Capo tot CEO” nr. 1 in de managementboek top 100, geschreven door Jan-Joost Kroon
Ook jij kunt iets leren van de Italiaanse maffia! Wat dit is? Dat lees je in mijn boek. Het is een managementboek waar vanuit een ander perspectief gekeken wordt naar organiseren.
Stichting nlgroeit
Jarenlang heeft nlgroeit met veel plezier het programma samen met de KVK uitgevoerd. Per dit jaar slaat zij een nieuwe weg in als Stichting nlgroeit, met dezelfde energie en ambitie. Lees hier meer!
Events voor ondernemers uit de regio met zorgoplossingen die willen groeien op de Duitse markt
ROM Utrecht Region organiseert in april twee activiteiten voor ondernemers uit de regio met zorgoplossingen die willen groeien op de Duitse markt.
Digitale Masterclass
Op 5 april van 14:00 uur tot 15:00 uur organiseert het NBSO Stuttgart i.s.m. BOM, LIOF, ROM Utrecht Region en OostNL een digitale masterclass over de do’s and don’ts bij het onderhandelen met Duitse ziektekostenverzekeraars.
De DMEA 2022
Ben jij actief in de Digital Health én maak je de stap naar Duitsland? Dan mag de reis naar de DMEA Berlin niet in jouw agenda ontbreken!
Datagedreven E-commerce Webinar
Op 7 April, van 10:00 tot 11:00, organiseert The Reboot Society een gratis webinar. De Datagedreven E-Commerce webinar wordt gegeven door Jop van Hooft.
RVO startup mission
Het komende jaar organiseert de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) startup missies op verschillende locaties!
./health-tafel
Tijdens de eerste bijeenkomst van de ./health-tafel konden de startup en scaleup founders sparren met andere ondernemers uit dezelfde branche én experts die namens / vanuit de corporate partners aanschoven om zo met een andere blik naar je eigen business en uitdagingen te kijken.
IGNE geselecteerd voor Startup in Residence Intergov
In de huidige situatie wordt het aantal as-omwentelingen van een molen bijgehouden door een ouderwetse teller boven in die molen. De tellerstand met het aantal omwentelingen moet door de molenaar jaarlijks worden doorgegeven aan de provincie. #Automatiseren!