Wat zou je als bestuurder, investeerder of aandeelhouder kunnen leren van de visie op medewerkerstevredenheid van 2DAYSMOOD? Dat gaat Joost van Klink je in deze blog uitleggen. Sinds 2019 geeft Joost wekelijks groeiadvies aan 2DAYSMOOD als strategische en betrokken sparringspartner.
De samenwerking tussen Joost en 2DAYSMOOD is opgebloeid via het corporate partnerschap tussen Dotslash Utrecht (waar 2DAYSMOOD is gehuisvest) en SHV (voormalige werkgever van Joost). De klik was zo sterk, dat Joost besloot zijn carrière bij de ‘corporate’ af te ronden en zichzelf verder te ontwikkelen door terug te gaan naar de basis van ondernemen: start-ups en scale-ups helpen met groeien!
Met zijn vers opgedane kennis bij 2DAYSMOOD en jarenlange ervaring, heeft hij nu een boodschap voor de grotere spelers op de bedrijvenmarkt.
Overnames: een logisch onderdeel van de groeistrategie, dat helaas vaak faalt
Joost: “Na 30 jaar in het Nederlandse bedrijfsleven heb ik veel bedrijfsovernames van dichtbij gezien. Naast organische groei via het openen van filialen, het trekken van nieuwe klanten of het vergroten van de ‘share of wallet’ bij bestaande klanten, zijn overnames een logisch onderdeel van de groeistrategie van bedrijven.
Groei door overnames heeft voordelen: in één stap kan een bedrijf veel extra klanten toevoegen, een nieuwe markt betreden of haar marktaandeel vergroten, terwijl de bestaande ‘backoffice’ efficiënter kan worden ingezet. Een hefboomeffect voor de financiële resultaten. Op papier althans……
Helaas behalen in de realiteit veel van de overnames niet het beoogde resultaat. Ongeveer 70% van de overnames voldoet niet aan de verwachtingen of heeft zelfs een negatieve impact op de financiële resultaten. Bedrijven die ervaring hebben in het doen van overnames halen betere percentages. Zij weten hoe belangrijk een goed vooronderzoek (of ‘due diligence’) is.”
Een goed vooronderzoek en integratieplan helpt
“In een goed onderzoek moeten niet alleen de financiële, juridische en commerciële zaken van het ‘target’ goed worden doorgelicht, maar moet er ook aandacht zijn voor de bedrijfscultuur en het management. Bij kennisintensieve bedrijven is het van belang zogenaamde key employees te identificeren: medewerkers die zich vaak net onder de hoogste managementlaag bevinden en inhoudelijk van de hoed en de rand weten en veel klanten aan zich hebben gebonden. Loopt deze ‘ruggegraat’ ontevreden de deur uit, dan koop je alsnog een lege huls!
Naast een goed onderzoek is een integratieplan belangrijk. Wie gaat welke actie nemen om het overgenomen bedrijf goed aan te sluiten en te zorgen dat de klanten en medewerkers blijven? Ook het monitoren en bijsturen van het integratieplan is van belang. Wat gebeurt er werkelijk in de eerste 100 dagen na de overname? Hoeveel impact heeft de overname op de stress en ontevredenheid in de organisatie, op specifieke locaties, afdelingen en teams?”
De tool van 2DAYSMOOD leidt tot een beter vooronderzoek en integratieproces
“Nu ik als adviseur in aanraking ben gekomen met de door 2DAYSMOOD ontwikkelde real-time meting van medewerkerstevredenheid en de eNPS (employee Net Promotor Score), ben ik ervan overtuigd dat deze strategische tool een belangrijke rol kan spelen in overname processen.
Vóór een overname kan de medewerkerstevredenheid en de eNPS belangrijke input leveren voor de besluitvorming: nemen we het bedrijf inderdaad over en zo ja, tegen welke waarde? Tijdens de integratie geeft de tool goed inzicht in hoe het integratieplan verloopt en waar moet worden bijgestuurd.
Aangezien een meting van de medewerkerstevredenheid en de eNPS eenvoudig en snel te regelen is, zeg ik: bedrijf overnemen? Meet de medewerkerstevredenheid voordat je je handtekening zet!”
ANDERE POSTS
Hieronder vind je meer posts/nieuws uit de Dotslash Community
Rabobank Startup & Scale-up portal live
Als startup of scale-up heb je vaak andere wensen en informatie nodig dan gevestigde bedrijven. Daarnaast is toegang tot partnerships en nieuwe klanten belangrijk. Rabobank heeft daarom sinds kort één portal waar je alle informatie vindt en terecht kunt met jouw vragen over bijvoorbeeld fundingsmogelijkheden of hoe je een samenwerking met Rabobank of onze partners kunt aangaan.
Social Brothers en Fynch Mobility winnen pitch voor UEFA
Social Brothers heeft samen met Fynch Smart Mobility mogen pitchen voor het Football Innovation Platform. Van 74 inzendingen uit 17 verschillende landen zijn zij door zowel de UEFA als de City Football Group uitgekozen als winnaar. De komende jaren gaan Social Brothers en Fynch aan de slag om duurzame mobiliteit onder voetbalfans en amateurvoetballers in Europa te stimuleren.
The Finland Startup Conference 2022
Op 12 april 2022 vindt de Finland Startup Conference’ van 2022 plaats. Dit event wordt georganiseerd door Startup Network Europe en is het grootste event ooit dat zich richt op Finse Startups.
The Belgium Startup Conference 2022
Op 29 maart 2022 vindt de ‘Belgium Startup Conference’ van 2022 plaats. Dit event wordt georganiseerd door Startup Network Europe en brengt duizenden Belgische oprichters en internationale investeerders samen.
The Globaliser Healthcare Solutions
Ben je een startup of scale-up met een slimme oplossing in de Life Sciences & Health-sector én maak je de stap naar de internationale markt? ROM Utrecht Region en Health~Holland bieden je de kans om je te helpen versnellen via de Globaliser Healthcare Solutions.
Robot Rosie aan de slag in Rotterdam
Vanaf begin december rijdt bezorgrobot Rosie rond op de campus van de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Ze voorziet studenten van gezonde en duurzame voeding van de supermarkt SPAR. Een bestelling plaatsen voor de robot kan via de app van SPAR. Deze app is ontwikkeld door Social Brothers.
50 miljoen euro voor internationale ambities van startups en innovatief MKB
Om het verdienvermogen van het Nederlandse innovatieve bedrijfsleven in het buitenland te vergroten, bundelen Invest International en de regionale ontwikkelingsmaatschappijen hun krachten. Invest International stelt tot 50 miljoen euro beschikbaar en maakt zo co-financiering met de ROM’s mogelijk.
Customer Success Manager
Functieomschrijving Lively wordt gezien als één van de meest innovatieve event software bureaus van Nederland. Als kennispartner begeleiden wij event professionals met het zorgeloos & breed inzetten van de juiste digitale oplossingen. In basis houden wij ons bezig...
A-kantoor wint Exact Cloud Award 2021
Jury-rapport: Inspireren van ondernemers zit in het DNA. MKB-coaching, real-time boekhouding, value pricing passeerde de revue in de pitch. Maar bovenal verkoopt A-kantoor aandacht geen tijd!
17 november LUNCHSESSIE “Maak je softwareontwikkeling duurzamer”
Sunbytes heeft met succes een aantal praktijken in de richting van een duurzame toekomst geïmplementeerd en nodigt u graag uit voor de lunchsessie
om wat van hun ervaring te delen en meer te leren van uw verhaal over duurzaamheid in technologie.